Ota yhteyttä

Kalenteri/Ajankohtaista

Suomi | English

Lyhytelokuvan teemoja ovat vallan välineet: pelko, manipulaatio, seksuaalisuus ja hierarkiset rakenteet. Osatekijät ovat tanssielokuva, ekologinen taide ja sitä edeltänyt symbolismi.

 

Rule of Capture -termi viittaa kaivoslakiin ja valtausoikeuteen liittyvään käsitteeseen ”se saa joka ehtii”. Lyhytelokuvan toteuttava tiimi ottaa osaa ajankohtaiseen keskusteluun kaivospolitiikasta ja siihen, kenellä on oikeus luonnon materiaaleihin ja millä ehdoilla.

Elokuvan henkilöhahmo on antiikin mytologinen raivotar Alecto. Hän on Gaean tytär, joka syntyi Uranuksen verestä kun Cronus kastroi tämän. Hänen tehtävänsä on rankaista ihmisiä moraalirikoksista. Elokuva kertoo hänen kasvamisestaan tehtäväänsä. Rule of Capture -trilogian uusi osa jatkaa toisen osan hahmon, Fallen Angelin, tarinaa. Alecto muistuttaa myös August Strindbergin uninäytelmän Indran tytärtä, joka kokee myötätuntoa ihmistä kohtaan toteamalla ”Käy ihmistä sääli”. Alecto ei tunne edes myötätuntoa. Koreografia rakentuu tälle henkilöhahmon ristiriidalle. Kumpikaan, Alecto tai Indran tytär, eivät ole ihmisiä, eivätkä jumalaisia olentoja. He ovat taivaasta maailmaan lähetettyjä viestinviejiä ja maailmanmenon tarkkailijoita.

 

Henkilöhahmon esikuva on myös seppä Ilmarisen kuolleen vaimonsa korvikkeeksi takoma kultainen naispatsas.

 

Puvustuksen esikuva ovat Alecto piiska kädessään ja hiukset eläviä käärmeitä kihisten. Puku muistuttaa myös Englantia 1500-luvulla hallinneen kuningatar Elisabeth I:n jäykkää, majesteetillista sekä maallista valtaa pönkittävää tyyliä.

 

Tanssin eri genret elokuvassa ovat nykytanssi- ja baletti sekä flamenco. Liike-estetiikassa on viitteitä myös burleski-estraditaiteeseen ja voguing -tyylilajiin. Siinä poseerataan ja pysähdytään asentoihin, jotka ovat saaneet vaikutteita muotilehden kuvista ja malleista.

 

Hahmon käänteinen kuoriutuminen, avautuminen ja kasvu muistuttaa eliömaailmasta tuttua sudenkorentoa sen muuntuessa toukasta aikuiseksi. Kyseessä on Alecton kasvutarina. Ylätasanteelle päästyään hän ottaa tilan haltuunsa asenteella ”Rule of Capture” eli se saa, joka ehtii ensin.

 

Alecto ja viettelemisen taito

Kun Alecto lähtee, mitä jää? Seurasin Alecton jälkiä. Harjoittelin hän tapaansa liikkua, ymmärsin miten hän ajattelee ja tuntee. Olemme ottaneet toisiamme kädestä ja hypänneet pimeyteen, oppineet näkemään, kärsineet ja vihdoin - lähteneet yhdessä lentoon. Näin minulle kävi myös edellisen hahmoni, Fallenin, kanssa. Think – Feel - Do, eli opiskele kohteesi, etsi tietoa, harjoita taitoa ja seuraa ajatusketjuja – tunnista ja sijoita tunteiden lähtökohdat ja maadota ne – valjasta taitosi, eletty elämä ja kokemukset ja toimi. Alecton ja Fallenin hahmoihin ja heidän sisäiseen kamppailuunsa sukeltaminen on ollut yksi rankimpia, mutta myös viettelevimpiä prosesseja tanssitaiteilijan urallani.

Mikä on Alecton päätelmä maailman menosta? Haen vastausta Alecton asuinsijoilta, Tartaroksesta, Antiikin helvetistä. Fuurioita (lat.), kuten Alecto, kutsuttiin Kreikassa Erinyksiksi. Sillä nimellä heidät tunnetaan parhaiten Aiskhyloksen draamasta Agamemnon. Siinä Erinykset lopulta vahtavat nimeä ja muuttuvat Eumenideiksi - Suopeatahtoisiksi.

Mutta mitä tekee meidän Alectomme? Muuttuuko hän hyväntahtoiseksi? Vastaus jää avoimeksi. Minua kiinnostaa tietämättömyyden välitila. Sen tilan kestäminen ja sietäminen. Se on mielentila, kun istuu odotushuoneessa ja odottaa omaa vuoroaan. Vastaanottoaikaa ei etukäteen ole ilmoitettu ja istut tietämättömänä: onko kyseessä kasvain ja onko se hyvä vai paha? Sitä voisi kutsua myös myrskyn silmäksi, hirmumyrskyn keskelle muodostuvaksi tyyneksi alueeksi.

Rule of Capture trilogian alussa tuntemattomalla planeetalla puristui ja tiivistyi aikojen kuluessa rautamalmia sisältävää kivimateriaalia, joka irtautui meteoroidiksi. Ilmakehään tultuaan se syöksyi maahan meteoriittina ja muuttui langenneeksi enkeliksi. Mytologian mukaan meteoriitti on Fallen Angel. Avuton Fallen syntyy uudelleen ja siitä kuoriutuu sensuelli yöeläin, joka päivänvalossa räpyttelee silmiään. Se muistuttaa lohikäärmettä, lepakkoa ja sudenkorentoa. Lopulta Fallen kääriytyy meteoriitin häntäänsä ja vetäytyy, syntyäkseen uudelleen juuri Alecton hahmoon.

Alecto tarkkailee ihmisten toimia kiviplaneetta Maalla. Ihmiskunnan hybris, ylimielisyys maata, luontoa ja toisiaan kohtaan herättää Alectossa raivoa ja vihaa. Samalla hän ehkä kokee hitusen myötätuntoa onnetonta ja itsekeskeistä ihmistä kohtaan. Ehkä vain hyvin vähän, koska lopulta Alecto poistuu piiskoineen ja vaunuineen. Jättääkö hän jälkeensä Pandoran lippaan elpiksen, toivon?

Rule of Capture vaatii Epilogin. Matka jatkuu kohti ei-olevaa, tyhjää tilaa. Paikkaan nimeltä Nothingness.

Lopuksi lainaan Diogenesta: Pelottomuus on Jumala -Tunnottomuus on Kuolema - Hyvä on saavutettavissa - Kauhu on kestettävissä

Kahteen viimeiseen lauseeseen en malta olla lisäämättä: yhdessä.

 

Rule of Capture III Alecto

Tanssilyhytelokuva

Kesto 9 min

Tuotanto Saine Ensemble

Konsepti ja synopsis Annatuuli Saine