Annatuuli Saine

saine(at)saineensemble.fi

+358 40 516 8705

Kalenteri/Ajankohtaista

Karjaa – Karis Art Night 28.7

klo 19.45 Saine Ensemble: Rule of Capture, Parts 2 and 3, kesto 30 min
Teatteri Tryckeriteatern (Torikatu 1, Raasepori)

 

Alecto tanssilyhytelokuvan ensi-ilta klo 21 Bio Pallas
(Nils Grabbenkatu 4, Karjaa)

Näytöksessä mukana myös Rule of Capture -tanssilyhytelokuvasarjan edelliset osat: The Beginning ja Fallen

 

Kaksi tanssiteosta Trilogiasta Rule of Capture:

Fallen (osa 2)

 

Konsepti, koreografia ja tanssi:
Annatuuli Saine

Puvustus: Deepa Panchamia

Musiikki: Olli Kari

Kuvaus, leikkaus ja dokumentointi:
Mika Tertsunen

Tuotanto: Saine Ensemble

 

Rule of Capture Trilogian teoksia yhdistää samat teemat: kivet ja niiden sisältämät malmit, metamorfoosit sekä valtaan liittyvät vastuut ja velvollisuudet. Näitä teemoja käsitellään kolmen eri hahmon kasvutarinan kautta.

 

Kuka on Fallen?

Trilogian toisessa osassa seurataan kuinka meteoriitti ottaa maahan syöksymisensä jälkeen langenneen enkelin hahmon. Metamorfoosin jälkeen siitä kuoriutuu vahva lohikäärmekuningatar.

Hahmon esikuva on kapinallinen ja taivaasta karkoitettu enkeli. Mytologian mukaan, maahan syöksyviä meteoriitteja on kutsuttu nimellä Fallen Angel.

 

Alecto (osa 3)

Konsepti, koreografia ja tanssi:
Annatuuli Saine

Puvustus: Deepa Panchamia

Musiikki: Olli Kari

Kuvaus, leikkaus ja dokumentointi:
Mika Tertsunen

Alecton vaunut: Upi Anttila

Tuotanto: Saine Ensemble

 

Kuka on Alecto?

Hän on antiikin kreikan tarinoista tunnettu raivotar. Alecto on Gaean tytär,

joka syntyi Uranuksen verestä kun Cronus kastroi tämän. Mytologian mukaan

Alecton tehtävä on rankaista ihmisiä moraalirikoksista. Tarinassa kerrotaan kuinka

Alectosta kasvaa rankaisija, joka ei tunne armoa eikä sääliä ihmistä kohtaan. Hänet

on kuvattu ruoska kädessään ja hiukset eläviä käärmeitä kihisten. Alecton hahmo on

esiintynyt taiteessa kautta vuosisatojen: Danten Jumalaisessa näytelmässä 1300-luvulta, Henry Purcellin Music for a While: musiikkia Oidipus -näytelmään (1692), Händelin oopperassa Rinaldo

(1711) ja useissa Dostojevskin kirjoissa 1800-luvulta.

 

Saine Ensemblen -teoksessa Alecton hahmo muistuttaa myös August Strindbergin

uninäytelmän Indran tytärtä, joka kokee myötätuntoa ihmistä kohtaan. Molemmat,

Alecto ja Indran tytär ovat taivaasta maailmaan lähetettyjä viestinviejiä ja

maailmanmenon tarkkailijoita. Alecton sisäinen kamppailu syntyy vihan ja

myötätunnon ristiriidasta.

 

Tukijat

Koneen säätiö

Sophie von Julin stiftelse

Svenska kulturfonden

Yhteistyössä

Greetings from Suomi -näyttely, Fiskars Village ja Fiskarsin takopaja